Dobro je da je Boris Dežulović pred referendum u Hrvatskoj podsetio na pesmu Friedricha Gustava EmilaMartina Niemöllera i to da svako pripada nekoj manjini i da ako
jedni drugima ne stanemo u zaštitu, uskoro nikog više neće biti.
Dobro je i da je na portalu Miljenka Jergovića, hrvatski rediteljNikola Strašek oterao Džoa Šimunića u pičku materinu. Dobro je i
što je Boris Buden sa naslovnice "Arkzina" uz fotografiju
Šimunića poručio "Ne, ne volim Hrvatsku", kao i to što uprkos pobedi homofoba u Hrvatskoj jedan značajan deo ljudi ustao protiv, sada već izglasanih ustavnih reformi. Lepo je i što
su se neki humani ljudi angažovali oko sakupljanja odeće za
azilante u Srbiji, koji su se pre nekoliko dana smrzli pred prizorom
razjarenih anti - azilantski (ne)raspoloženih meštana (rasističkog)
dela Obrenovca i još nekolicine mesta u kojima im je onemogućeno da se
privremeno nastane. Takođe je ohrabrujuće to da sve više ljudi
putem društvenih mreža i, koliko im se dozvoli - medija, javno
kritikuju emitovanje serije "Ravna Gora" i pokušaj
rehabilitacije kolaboracionističkog pokreta iz vremena nacističke
okupacije. Dobro je i da je jedan mladi Sarajlija reagovao pismom naodluku, valjda kantonalnih vlasti Sarajeva (ko će znati više o kom
se tačno nivou vlasti radi), da se u Sarajevu na mestu atentata na
Franca Ferdinanda izgradi spomenik austro - ugarskom
prestolonasledniku. Dobro je.
Ono što ipak nije dobro, to je da
pokušaj apstrahovanja svih ovih događaja iz šireg konteksta
društveno - političke stvarnosti i njihovo svođenje na slobodu
govora / demokratiju / istorijsko pomirenje. Ovakva praksa za cilj
nema ništa drugo do pokušaj normalizacije otpora
anti-fašizmu.
Naravno, ništa od ovoga se nije naprosto desilo. Iza svih ovakvih vidova izražavanja "slobode mišljenja" itekako stoji sistemska pozadina. Nakon kraja realno postojećih socijalističkih režima u Istočnoj Evropi, politička elita, uključujući i bivše pripadnike partijskih nomenklatura, otpočeli su proces legitimizacije političke moći putem manipulacije nacionalnim. Ono što je otpočelo pokušajem nasilne legitimizacije kroz ratove početkom devedesetih, nastavljeno je kao nenasilno nametanje novog dominantnog diskursa. Kao što piše Mišel Fuko, novi vidovi vladanja počeli su da funkcionišu ne kao pravo, već kao tehnika, ne kao zakon, već kao normalizacija, ne kao kazna, već kao kontrola (Znanje i Moć: 63). Tako se prilikom opšteg zaokreta kada se radi o izvorima političke legitimizacije, u našim post - jugoslovenskim društvima otpočelo sa normalizacijom pomirenja nacionalnog i anti - fašističkog. Pošto ovo nije bio nimalo lak zadatak (s obzirom na to da proces nije bio utemeljen na istorijskim činjenicama već na istorijskom revizionizmu), u formulu je uvršćen i anti-komunizam. Pošto se u proteklih nekoliko decenija KPJ u značajnoj meri legitimizovala uz pomoć anti-fašističke tradicije, novonastale političke elite počele su sa stvaranjem nove budućnosti uz stvaranje nove prošlosti. Tako je primera radi ustaštvo u Hrvatskoj umnogome bilo sistemski rehabilitovano uz pomoć narativa o domovisnkom ratu. U slučaju Srbije sa rehabilitacijom četništva takođe se otpočelo devedesetih - ali od strane opozicije. Tako je u jednom intervjuu 1996. godine, Vojislav Koštunica kroz afirmativne stavove o Dimitriju Ljotiću (čoveku na čiji je predlog Milan Nedić postavljen na čelo kolaboracionističke vlade u vreme Drugog svetskog rata) odškrinuo vrata onome što će nakon 2001 uslediti u Srbiji.
Nakon "petog oktobra" usledila je dakle sveopšta klerikalizacija javnog prostora (npr. uvođenjem veronauke u škole, ili uvođenjem obavezne poštanske takse za obnovu Hrama sv. Save), te izgradnja i osnaživanje nacionalnog kao sveprožimajuće kategorije. Pošto to nacionalno nije moglo, kao u slučaju Hrvatske da bude pomireno sa anti-fašističkim na temeljima domovinskog rata, "sprem'te se sprem'te" je imalo drukčiji rehabilitacijski put od "za dom spremni". Hrvatske elite nisu dakle morale da rehabilituju Antu Pavelića da bi rehabilitovali ustaštvo. Njihove srbijanske kolege ipak su morale da se vrate malo više unazad, do Draže Mihajilovića. U oba slučaja i ovi što su bili "za dom spremni" kao i ovi koji su bili samo "spremni", a dok bi i uz jedne i druge kroz istoriju bolje stajao slogan na sve spremni - pa i na genocid, nekako su zaobilaznim putem, preko antikomunizma, postali prijatelji anti-fašizma. S obzirom na to da je ovakav narativ već uveliko na našim prostorima zaživeo, promenu stanja u praksi verovatno ćemo malo pričekati - ali ono što možmo da uradimo odmah, je da praksu makar na koncepcijsko - teorijskom nivou sahranimo i to u samo nekoliko rečenica.
Naime, kako piše Todor Kuljić u svom tekstu o anti - fašizmu, dosledni ili univerzalni anti-fašizam je brana svakom nacionalizmu. Kada se radi o onom tipu anti-fašizma koji je na post-jugoslovenskom prostoru ovaj naziv na prevaru prisvojio, važno je reći da se radi o konceptu koji se nominalno suprotstavlja totalitarizmu i da se on bavi izmeštanjem težišta sa anti-fašizma na anti-komunizam. Ako je reč o Srbiji, preusmeravanje težišta anti-fašističke borbe sa anti - fašizma na anti - komunizam, a sve u cilju legitimizacije nekakvog "modernog nacionalizma", predstavlja ništa drugo do konceptualnu pogrešku. Ovo iz prostog razloga što su anti-fašizam i švinizam koji je imanentan svakom nacionalizmu, konceptualno jedan drugom suprotstavljeni. Otuda niti jedan anti-fašizam, a pogotovo na području bivše Jugoslavije, nikada nije bio, niti ikada može da bude, podveden pod plašt nacionalnog jer u sebi sadrži najmanje jednu osobenost koja je nacionalizmu antipodna. Zato je hrvatski ustav i bez klauzule koja je izglasana na referendumu a koja je eksplicitno fašisoidna, odraz pobede koncepta koji je u tranzicijsko vreme postao poznat kao koncept zvan anti - antifa. Naime u tom ustavu se u tački 141. naglašava da je svako obnavljanje jugoslovenskoga državnog zajedništva, odnosno neke balkanske državne sveze u bilo kojem obliku kažnjivo zakonom, (Kuljić:11) Raskid sa komunističkom prošlošću nije zapravo ni imao pred sobom mogućnost drukčijeg scenarija. Jer ako raskinete sa jedinom anti - fašističkom prošlošću koju imate (nadnacionalnom), onda ste prisiljeni da uspostavite kontinuitet samo sa "pogodnom prošlošću" ili da se u slučaju anti - antifašizacije sa ciljem svođenja anti-fašističke borbe na nacionalni nivo i razračunavanjem sa komunističkom prošlošću, bavite čak i njenim izmišljanjem (vidi: Hobsbawm, The Invention of Tradition ). Nikakav drugi scenario dakle nije bio moguć ni u slučaju Srbije, do onog koji povremeni četnički otpor Nemcima, njihovu kolaboraciju sa kvislinzima i Italijanima i genocid nad Muslimanima (...) na silu podvodi pod opšti pojam anti-fašizma. (Kuljić: ibid)
Otuda smo valjda i svi postali anti-fašisti a ujedno "za dom spremni", ili samo "spremni sa apostrofom" ; otuda dižemo spomenike Francu Ferdinandu, otuda i tražimo nazad teritorije koje su nam nekada davno "nepravedno" oduzete (kao što to čini bugarska Ataka poslednjih dana) ; otuda nećemo tamnopute azilante u komšiluku jer se plašimo da nam takvi divlji ne siluju ćerke ; otuda smo zaboravili Sartra ili Volfganga Fric Hauga i otuda i ne znamo da "onaj ko ne želi da napada anti-komunizam treba da ćuti o fašizmu"; otuda i ne čitamo Todora Kuljića koji je modifikovao ovu izjavu rekavši da "ko neće da govori o nacionalizmu, trebalo bi da ćuti o anti-fašizmu". Otuda smo valjda i nesvesni opasnosti normalizacije pro-fašističkog istorijskog revizionizma ili rasističke svakodnevice. Otuda se s pravom možemo zapitati, je li fašizam kusur koji smo dobili kada smo na buvljaku pazarili falcifikovanu prošlost?
Нема коментара:
Постави коментар