“Čemu mi zapravo živimo, mi Hrvati? (…) Kakve nacionalne megalomanije kod ovakvih narodića kao što je naš?
Molim ja vas, jedan Minhen i jedna Pešta više produciraju nego ona dva i po
milijuna naših nepismenjaka u gaćama i opancima“. Ovim rečima, kako piše
Miroslav Krleža, obratio mu se neko koga je u tekstu „Jedna impresija iz prvih
dana rata“ iz „Deset krvavih godina“, označio kao „gospodina Doktora“. Za njega
- gospodina Doktora, za ceo hrvatski narod bilo najbolje da nestane. Ono što
Krleža naziva nacionalno – političkim nihilizmom kod toga gospodina, sklon sam
da označim radije kao auto – rasizam. To je onaj rasizam koji je od strane
predjugoslovenske buržoazije bio internalizovan i kao takav predstavljao prvi znak
internacionalne klasne solidarnosti, odnosno uske saradnje između
imperijalističkih i domaćih, kompradorskih buržoaskih elita. Kod Krleže možemo
da vidimo to na primeru jednoga Hrvata, ali je takvih bilo i u svih ostalih
naroda. U mnogo čemu, ovi su se auto – rasizmi
prklapali sa spoljnim
percepcijama naroda sa buduće teritorije Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca.
Prema svedočenju Hermana Vendela, bečki i peštanski šaljivi listovi, „već zabrljaveli od mržnje na Jugoslovene, na
najnedostojniji način kaljali su čitave narode (...) Svet je, kako navodi
Vendela, vrveo od zadovoljstva kad je u
Musketi pisalo: „Šta je Srbin? Svinjar!“ i kad se čulo podstrekivanje:
„Zar takav ciganski narod ne treba odmah zgaziti?“
Zašto je ovo
važno u kontekstu sarajevskog atentata na prestolonaslednika Ferdinanda? Sa
jedne strane, narod koji je u to vreme živeo kako na teritoriji Bosne i
Hercegovine, tako i Srbije, Dalmacije i tako redom, susretao se sa dva
fenomena: jedan je bio fenomen imperijalističkih trvenja oko Balkana koji ih je
ujedinjavao u borbi protiv jednog ili više zajedničkih neprijatelja. Ta je etno
– religijska solidarnost najvidljivija bila u Bosni. Primera radi, nakon đačkih
demonstracija koje su u drugoj polovini februara 1912. godine održane u
Sarajevu protiv mađarskog nasilja i protivzakonitih akata bana Cuvaja u
Hrvatskoj, jedan je đak po imenu Salih Šahinagić teže ranjen. U prvim redovima
kako demonstracija u kojima je Šahinagić ranjen, a još aktivnije u onima koje
su organizovane idućeg dana u znak solidarnosti sa ranjenim drugom, stajao je
Gavrilo Princip. Kao pripadnik naprednjačke grupe, koja je na prvom mestu
baštinila srpsko – hrvatsko prijateljstvo, Princip je baš tom prilikom osuđivao
drugu grupu „radikala“ ili srpskih nacionalista, na čelu sa Jašom Tomićem, što
se nisu solidarisali sa hrvatskom braćom, već sa apsolutističkim „madžarstvom“.
Drugi fenomen rađa se iz prvog, a to je kombinacija auto – rasizma u jednim, te
šovinizma prema ostalim narodima Balkana u drugim slučajevima. Šta više, ne bi
bilo pogrešno ni reći da je je etno – nacionalizam zapravo bio proizvod
eksternog rasizma (uključujući i njegovu unutrašnju auto – rasističku
varijaciju), odnosno da je spoljna percepcija jednog naroda, na primer srpskog,
dovela do toga da sada srpski narod, kao najbrojniji na Balkanu, pronalazi
sopstveni objekt nipodaštavanja – što bi u ovom slučaju bio albanski narod i
pokušaj osvajanja Albanije, o čemu Dimitrije Tucović piše još u vreme tih
dešavanja. Tu dolazimo do odgovora na ranije postavljeno pitanje o značaju koju
relacija auto – rasizma i šovinizma ima za pogled na Principov atentat. Taj
značaj ogleda se upravo u subverziji u odnosu na sva tri retrogradna talasa
koji su zapljusnuli Balkan početkom dvadesetog veka: šovinizma (ili etno –
nacionalizma), auto – rasizma i na posletku, imperijalizma.
Otuda je pre
nego li o Gavrilu Principu kao nekakvom etno – nacionalisti, o njemu ispranvije
govoriti kao o anti – imperijalisti, ali i protivniku kako međusobnog balkanskog
šovinizma tako i buržoaskog auto – rasizma. Imajući u vidu ova tri
suprotstavljena fronta, metod koji je odabran bila je upravo i najveća noćna
mora kako za austro – ugarske vlasti, tako i za, primera radi srbijanske vlasti
u to vreme - a to je metod solidarnosti među južnim Slovenima. Dok je za
imperijalnu silu koja je aneksijom Bosne i Hercegovine navodno pokušala da
spreči velikosrpski projekat, jugoslovensko ujedinjavanje značilo i najsnažniji
mogući otpor na poluostrvu koje su u celosti pokušali da preuzmu (podsećam da
je već nekoliko meseci nakon aneksije, u aprilu 1908. načelnik austrijskog
generalštaba Konrad Hecendorf preporučivao iznenadni napad na Srbiju), dotle je
to ujedinjenje na načelima jednakosti, bez dominacije ijedne etničke skupine, bilo
u suprotnosti i sa interesima srbijanske vlade. Ovo otud što se Srbija, nakon
oslobođenja od otomanske vlasti, samoproglasila za najvažniju silu u regionu čime
je pretendovala na dominantnu ulogu u njemu - bilo kao samostalna država, ili
kao dominantna u nekoj zajedničkoj državi kao što je Kraljevina SHS. (1) U
takvoj konstelaciji odnosa svih komponenata iz kojih su se sastojale prilike na
Balkanu početkom 20. veka, u Bosni je oformljena Mlada Bosna, organizacija koja
je okupljala Srbe, Hrvate, Muslimane, ili drugim rečima, sve one koji su kao i
jedan od njihovih glavnih ideologa Vladimir Gaćinović, čitali dela ruskih
anarhista, ali i Ničea, Marksa, Kauckog i ostalih. Prema rečima samog Principa,
među delima koja je naručivao iz Socijalističke knjižare u Beogradu bila su i Tako je govorio Zaratustra i Marksov Najamni
rad i kapital. Tako se i među samim mladobosancima razvila kritička svest,
pa je dolazilo i do razmimoilaženja kada se radi o identitetskim (političkim)
odrednicama samih članova organizacije. Princip se primera radi, izdavao za
nacionalnog revolucionara, dok je drugi istaknuti član Mlade Bosne Nedeljko
Čabrinović, sebe smatrao anarhistom. Ipak, određenje nacionalnog revolucionara,
nije imalo obrise velikosrpskog ili etno - nacionalističkog, već nečega što je
često opisivano kao nacionalno oslobođenje južnog slovenstva, uključujući
pritom i ideju Balkanske federacije tadašnje srbijanske socijal – demokratije,
tačnije Dimitrija Tucovića. (2) Možda je potrebno naglasiti i to da je prvi
koji se prijavio da izvrši atentat na cara Josifa u Beču, još u vreme dok je
Princip bio u Beogradu, bio Musliman, Ibro Fazlinović, a da je u toku sudskog
procesa ime Ive Kranjčevića, inače Hrvata u redovima mladobosanaca, promenjeno u
izveštajima za štampu u Milan. Sve su ove nepoznanice danas dovele do
konfuzije, koja se nekako uvek završi u istoj onoj iluziji koju je autro –
ugarska vlast smišljeno unosila ne bi li atentat i samu organizaciju označila
kao velikosrpsku i time osnažila opravdanje za rat koji bi svakako povela jer
joj je Srbija stajala na putu ka daljim osvajanjima na Balkanu.
Čudno, ali
danas se suočavamo tako, sa jednim, naizgled suludim fenomenom - a to je
veličanje Gavrila Principa od strane srpskih nacionalista, čime se po ko zna
koji put potvrđuje bliskost imperijalnih sila i domaćeg nacionalizma, u smislu
da im se gledanja na određena pitanja u potpunosti podudaraju (a često i sami
interesi). Protiv domaćih etno - nacionalističkih, kao i protiv
imperijalističkih austro – ugarskih tumačenja njegove istorijske uloge, sam
Princip imao bi mnogo toga da kaže. Suočimo li danas reči Principovih
nacionalističkih „branioca“ sa onim što je on sam govorio na suđenju, naišli
bismo na strahovite kontradiktornosti jer je, primera radi, Principova izjava
iz 15. avgusta 1914. o tome kako mu je „političko ujedinjenje Jugoslovena uvek
lebdelo pred očima“, nepomirljiva sa bilo kakvim etno – nacionalizmom današnjice.
Ako je Princip bio nacionalnista, onda je on, prema sopstvenom priznanju, bio
jugoslovenski nacionalista, što bi značilo da njegov nacionalizam nema obrise
etno – nacije, već antikolonijalnog, progresivnog nacionalizma. (3) Slično je i
sa debatom oko toga je li Princip heroj ili ne. Sećam se jednog intevjua koji
je dao Sarajlija, poznat pod nadimkom Ćelo. Iako ne želim da ulazim u to čime
se on bavio u vreme rata u Bosni, ali mi je jedna njegova rečenica izuzetno
prilagodljiva u slučaju Principa, a glasila je - parafraziram, da ne može on
biti bošnjački heroj i da će on ili biti heroj svih koji žive u Sarajevu – ili
neće biti heroj. Slično važi i za Gavrila. Ako je heroj, onda je heroj svih
jugoslovenskih naroda jer u multietničkoj sredini, čovek ili može biti junak svih,
ili ne biti junak. Naposletku, verujem da se cilj Mlade Bosne umnogome
podudarao sa ciljevima srbijanske socijaldemokratije toga vremena, koju smatram
jednom od najprogresivnijih relevantnih političkih snaga na ovim prostorima.
Neki od tih ciljeva, možda su validniji danas nego u to vreme. U memorandumu
upućenom Drugoj internacionali, između ostalog je stajalo: Za Evropu, najbolje
rešenje balkanskog pitanja jeste u tome, da ga Evropa nikako ne rešava. I ko
suzbija svaku kolonijalnu politiku evropskih sila ili sprečava da se mešaju u
odnose balkanskih država i naroda (...) taj vrlo uspešno sprečava svetski rat“.
I zaista, za razliku od nacionaliste Pašića, nacionaliste Draže Mihajilovića,
nacionaliste Miloševića - Princip nikada
nije računao na tal sa velikim silama. Njegov jugoslovenski nacionalizam
računao je na solidarnost porobljenih naroda na balkanskom tlu. A šta bi mislio
o četničkim kolaboracionistima i današnjim nastavljačima velikosrpske
ideologije, pokazao je aktom kojim je tada pokazao i šta misli o Pašićevoj etno
– nacionalističkoj vladi, aktom kojim je pucao na imperijalizam i domaći
etno - nacionalizam, istovremeno.
(1) Da bi
zvanična Srbija sve radila da spreči atentat jer joj je naprosto bio protivno
interesima širenja koje je mogla ostvariti jedino pregovaranjem i nekakvim
ustupcima Austro – Ugarskoj, govori i svedočenje mladobosanca Danila Ilića sa
suđenja: „Moram da priznam da sam i ja sam razmišljao o tome kako neće biti
tako lako nabaviti bombe, jer ako bi zvanična Srbija za to saznala, ona bi
sigurno sprečila nabavku“.
(2)
Mladobosanac Trifun Grabež 4. jula je na suđenju izjavio: „Ja i Princip
raspravljali smo više puta o teškom položaju naroda u Bosni (...) Zatim smo
govorili o političkom ujedinjenju svih Jugoslovena sa Srbima pod Austrijom,
bilo pod hrvatskim, srpskim ili slovenačkim imenom, u bilo kom obliku, ili kao
republika ili kao federalna država, a u tu federaciju trebalo bi uključiti i
Bugare“
(3) „Ja sam
nacionalista Jugosloven i težim za ujedinjenjem svih Jugoslovena u bilo koju
državnu formu, i da se oslobode Austrije“
Odličan tekst, neviđeno dobar, hvala ti.
ОдговориИзбришиHvala Bogu da se neki jugoslavenski nacionalist konačno autao. Oduvijek slušam besmisleno ''ja nisam nacionalist, ja sam Jugoslaven'', kao da ovo drugo isključuje ono prvo. Vjerujem da bi korak kojim jugoslavenski nacionalisti priznaju vlastiti nacionalizam bio za njih terapeutski, jer bi konačno mogli odustati od uvjerenja u svoju navodnu apriorne moralnu nadmoći nad ostalim nacionalizmima, nadmoći koja slijedi već iz toga što su oni Jugoslaveni. Naravno, to što jugoslavenski nacionalisti vjeruju da je njihov nacionalizam bolji od ostalih nacionalizama nije ništa posebno (to vjeruju i hrvatski nacionalisti, i srpski i njemački itd.). Kao ni to što jugoslavenski nacionalisti vjeruju da su pripadnici nekih drugih nacija zapravo zabludjeli pripadnici njihove nacije (to vjeruju i srpski i hrvatski i bošnjački nacionalisti).
ОдговориИзбришиU tom smislu se pridružujem zahvalama na gornjem tekstu, osobito na naslovu.
Hvala Damjane.
ОдговориИзбриши@uvod: Ne znam na koga mislite kada kazete da se jugoslovenski nacionalista autovao. ja sam pisao o jugoslovenskom nacionalizmu gavrila principa, na osnovu transkripata sa sudjenja, a ne o sopstvenom. sto se tice opaske da je jugoslovenski nacionalizam istodoban svim ostalim, to takodje nije tacno, s obzirom na to da je, kao sto je u tekstu na nekoliko mesta naglaseno, on razlicit od etno - nacionalizama u regionu. samim tim je platformu na kojoj se razvio moguce nazvati anti - imperijalistickom, a onda i anti - fasistickom i na kraju, anti - sovinistickom. otuda sledi da je razvojni put te i takve nacije bio oslobodilacki, bas onaj koji je lazno predstavljen kao premisa ostalih etno - nacionalizama. odgovor na ovo sto ste napisali, naravno, zahtevao bi novi tekst, pa i vise od toga. ali ipak, evo ovde obrisa onog sto bi cinilo srz toga potencijalnog odgovora.
Ispričavam se što sam povodom ovoga Vašega teksta uhvatio jedne sporedne stvari koja mi je zanimljiva (a ne glavne stvari, Gavrila Principa, koji baš i nije). Ta sporedna a meni zanimljiva stvar je pitanje o aktualnosti jugoslavenskog nacionalizma. Ja sam shvatio da Vaše veličanje Principovog nacionalizma implicira i da sami sebe vidite kao jugoslavenskog nacionalista, a čini mi se da Vaš gornji odgovor to potvrđuje. U tom sam smislu gornji tekst shvatio i kao Vaše autanje. Termin ''autanje'' preuzimam jer mi se čini da su jugoslavenski nacionalisti često ''ormaruše'' glede svoga nacionalizma, odnosno, da ga nisu spremni javno priznati mada (barem meni) izgleda očitim gdje im je srce po tom pitanju. Pokušao bih postaviti jednu analogiju s onim što pišete o ideologiji na kraju prethodnoga zapisa na ovome blogu: ex-jugoslavenski ''postnacionalisti'' negiraju nacionalizam u vlastitim redovima, o njemu govore kao o nečemu što je inherentno samo suparničkim nacionalnim projektima. Stoga bi mi bilo simpatično da prigrle svoj nacionalizam, i time otvore šansu da u čistim dvobojima s konkurentskim nacionalizmima pobijedi bolji. Ovako, dok je uglavnom skriven iza lažnih imena (u Hrvatskoj najčešće iza ''antifašizma'') jugoslavenski nacionalizam svoje gubitništvo umata u tobožnju moralnu nadmoć.
ИзбришиNe vjerujem da ima nešto inherentno jugoslavenskom nacionalizmu što bi ga činilo bitno anti-imperijalnim i anti-fašističkim (a osobito ne vjerujem u njegov anti-šovinizam), isto kao što ne vjerujem da u hrvatskom nacionalizmu ima nešto inherentno fašističko ili u srpskome nešto inherentno imperijalističko (naime više nego što je svaki drugi nacionalizam bitno sklon fašizmu i imperijalizmu). Nesporno je da je hrvatski nacionalizam u jednome povijesnom kontekstu u velikoj mjeri zabludio u fašizam, i da je srpski nacionalizam u dugom povijesnom razdoblju uvelike zabludio u imperijalizam, ali ih to ne čini trajno i nužno fašističkim i imperijalističkim. Nije apriori nemoguće da hrvatski nacionalist ne bude fašist, ili da srpski nacionalist ne bude imperijalist. Isto tako vjerujem da je veza između jugoslavenstva i anti-imperijalizma i anti-fašizma kontingentna. Na primjer, dvadesetih godina prošloga stoljeća Organizacija jugoslavenskih nacionalista bila je po većini svojih značajki fašistička (vidi npr.: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=100812 ). Isto tako, sa stajališta mnogih onodobnih hrvatskih nacionalista, Kraljevina Jugoslavija, osnovana kao nacionalna država jednog ''troimenog'' naroda, bila je imperijalno posezanje za prostorom hrvatskoga naroda.
Što se tiče šovinizma, evo navoda sa wiki ( https://sh.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ovinizam ): ''Šovinizam je uvjerenje u nadmoćnost ili superiornost vlastite skupine ili naroda nad drugima. ... Šovininisti se osjećajaju superiorni prema pripadnicima drugih naroda ... Šovinizam ... čine mistifikovana nacionalna istorija, izrazito pozitivne predrasude ο vrednosti sopstvene nacije i negativne predrasude ο drugim, posebno susednim nacijama... U širem smislu svako posmatranje jednog partikulariteta kao boljeg od svih ostalih se može smatrati oblikom šovinizma.'' Naravno, izdvojio sam samo one elemente šovinizma za koje mi se čini da bi mogli biti prisutni u Vašem diskursu o nadmoći jugoslavenskog nacionalizma nad ''etno-nacionalistima''.