*tekst je objavljen u oktobarskom broju hrvatskog izdanja Le Monde Diplomatique
Prošlo je više od godinu dana od kad je, u proleće 2012., formirana nova vlada Republike Srbije. Za mnoge neočekivano, u maju prošle godine predsedničke izbore izgubio je dotadašnji predsednik Boris Tadić. Ovaj poraz kandidata Demokratske stranke i predsednika u dva prethodna mandata [1] preokrenuo je situaciju na političkoj sceni Srbije. Pobeda Tomislava Nikolića na predsedničkim izborima otvorila je mogućnost da se umesto očekivane vlade, čiju bi okosnicu činile Demokratska stranka (DS) i Socijalistička partija Srbije (SPS), u trku za vlast uključi i Srpska napredna stranka (SNS), čiji je kandidat Nikolić postao predsednik Srbije. Tako je novoformirana politička partija, SNS, posle svega tri i po godine postojanja uspela da osvoji mesto predsednika Republike, pri čemu je na parlamentarnim izborima takođe osvojila najveći procenat glasova, 24 odsto (skoro dva odsto više od drugoplasirane DS i deset procenata više od koalicije oko SPS-a). Uprkos tome, vlada koja je neposredno nakon izbora bila izvesnija bila je i dalje koalicija između DS-a i SPS-a, uz to što je ceo proces bio malo komplikovaniji negoli 2008. godine, kad su upravo ove dve stranke, uz podršku G17+, formirale vladu. Prvo, iako su DS i SPS 2008. godine i dalje bili politički neprijatelji još iz vremena kad je predsednik SPS-a bio Slobodan Milošević, nakon što je predsednik socijalista postao Ivica Dačić između njih nije bilo bitnijih programskih razlika. Obe su stranke bile članice Socijalističke internacionale, obe su se deklarisale kao socijaldemokratske i kao stubove svojih programa navodile očuvanje teritorijalnog integriteta i suvereniteta te nešto što se u političkom vokabularu u protekloj deceniji ustalilo kao "evropski put Srbije". Ovo će ubrzo postati poznata kombinacija koja će se nazivati politikom "i Kosovo i EU", a na kojoj je najviše insistirao bivši predsednik Boris Tadić. Dakle, uprkos tome što je Dačićev SPS bio opozicija Đinđićevoj vladi od 2001. do 2004.[2] i podržavalac manjinske vlade Vojislava Koštunice od 2004. do 2007.[3], a kojoj je DS bio opozicija, tadašnji predsednici dve stranke Boris Tadić i Ivica Dačić sklopili su ugovor o "pomirenju dve stranke", upravo na temeljima njihovih programskih sličnosti i zajedničke političke platforme. Druga olakšica pri formiranju koalicije DS-SPS 2008.bila je ta što je u momentu formiranja vlade na mestu predsednika Republike bio lider DS-a Boris Tadić. Te godine , kao i četiri godine kasnije, SPS je kao "jezičak na vagi" bez kog nije mogla da se formira niti jedna parlamentarna većina[4], mogao da bira između DS-a i SRS-a (odnosno SNS-a).[5] Ivica Dačić znao je opet da bi kohabitacija u kojoj bi dve grane izvršne vlasti (predsednik Republike i vlada) ,bile u konfrontaciji [6] prilično otežala njegovu poziciju u vladi, pa je između ostalog i zato odabrao DS umesto SRS-a za buduće partnere u vladi. Nakon pobede Tomislava Nikolića 2012. godine, situacija je bila slična, samo su se uloge obrnule. Dačić je čak i javno rekao da je izbegavanje kohabitacije bilo jedan od odlučujućih faktora pri odluci o priklanjanju SNS-u, pre negoli Borisu Tadiću koji je izgubio izbore. Tako je pre nešto više od godinu dana formirana nova vlada u koju su ušli SNS, SPS i Ujedinjeni regioni Srbije (čiju okosnicu čini G17 + sa još nekoliko lokalnih lidera, uglavnom iz centralne Srbije) [7]. Dačić je dobio ponudu koju nije mogao da odbije (premijersko mesto), a Aleksandar Vučić, koji je u međuvremenu postao predsednik SNS-a jer se Nikolić povukao sa mesta predsednika stranke nakon preuzimanja dužnosti predsednika Republike, zadovoljio se mestom prvog potpredsednika i ministra odbrane. Godinu dana kasnije, ispostavilo se da najmoćniji čovek u vladi nije njen predsednik, već vicepremijer. Upravo je on pre nekoliko meseci bio inicijator rekonstrukcije vlade, koja je zvanično okončana početkom septembra.
Prošlo je više od godinu dana od kad je, u proleće 2012., formirana nova vlada Republike Srbije. Za mnoge neočekivano, u maju prošle godine predsedničke izbore izgubio je dotadašnji predsednik Boris Tadić. Ovaj poraz kandidata Demokratske stranke i predsednika u dva prethodna mandata [1] preokrenuo je situaciju na političkoj sceni Srbije. Pobeda Tomislava Nikolića na predsedničkim izborima otvorila je mogućnost da se umesto očekivane vlade, čiju bi okosnicu činile Demokratska stranka (DS) i Socijalistička partija Srbije (SPS), u trku za vlast uključi i Srpska napredna stranka (SNS), čiji je kandidat Nikolić postao predsednik Srbije. Tako je novoformirana politička partija, SNS, posle svega tri i po godine postojanja uspela da osvoji mesto predsednika Republike, pri čemu je na parlamentarnim izborima takođe osvojila najveći procenat glasova, 24 odsto (skoro dva odsto više od drugoplasirane DS i deset procenata više od koalicije oko SPS-a). Uprkos tome, vlada koja je neposredno nakon izbora bila izvesnija bila je i dalje koalicija između DS-a i SPS-a, uz to što je ceo proces bio malo komplikovaniji negoli 2008. godine, kad su upravo ove dve stranke, uz podršku G17+, formirale vladu. Prvo, iako su DS i SPS 2008. godine i dalje bili politički neprijatelji još iz vremena kad je predsednik SPS-a bio Slobodan Milošević, nakon što je predsednik socijalista postao Ivica Dačić između njih nije bilo bitnijih programskih razlika. Obe su stranke bile članice Socijalističke internacionale, obe su se deklarisale kao socijaldemokratske i kao stubove svojih programa navodile očuvanje teritorijalnog integriteta i suvereniteta te nešto što se u političkom vokabularu u protekloj deceniji ustalilo kao "evropski put Srbije". Ovo će ubrzo postati poznata kombinacija koja će se nazivati politikom "i Kosovo i EU", a na kojoj je najviše insistirao bivši predsednik Boris Tadić. Dakle, uprkos tome što je Dačićev SPS bio opozicija Đinđićevoj vladi od 2001. do 2004.[2] i podržavalac manjinske vlade Vojislava Koštunice od 2004. do 2007.[3], a kojoj je DS bio opozicija, tadašnji predsednici dve stranke Boris Tadić i Ivica Dačić sklopili su ugovor o "pomirenju dve stranke", upravo na temeljima njihovih programskih sličnosti i zajedničke političke platforme. Druga olakšica pri formiranju koalicije DS-SPS 2008.bila je ta što je u momentu formiranja vlade na mestu predsednika Republike bio lider DS-a Boris Tadić. Te godine , kao i četiri godine kasnije, SPS je kao "jezičak na vagi" bez kog nije mogla da se formira niti jedna parlamentarna većina[4], mogao da bira između DS-a i SRS-a (odnosno SNS-a).[5] Ivica Dačić znao je opet da bi kohabitacija u kojoj bi dve grane izvršne vlasti (predsednik Republike i vlada) ,bile u konfrontaciji [6] prilično otežala njegovu poziciju u vladi, pa je između ostalog i zato odabrao DS umesto SRS-a za buduće partnere u vladi. Nakon pobede Tomislava Nikolića 2012. godine, situacija je bila slična, samo su se uloge obrnule. Dačić je čak i javno rekao da je izbegavanje kohabitacije bilo jedan od odlučujućih faktora pri odluci o priklanjanju SNS-u, pre negoli Borisu Tadiću koji je izgubio izbore. Tako je pre nešto više od godinu dana formirana nova vlada u koju su ušli SNS, SPS i Ujedinjeni regioni Srbije (čiju okosnicu čini G17 + sa još nekoliko lokalnih lidera, uglavnom iz centralne Srbije) [7]. Dačić je dobio ponudu koju nije mogao da odbije (premijersko mesto), a Aleksandar Vučić, koji je u međuvremenu postao predsednik SNS-a jer se Nikolić povukao sa mesta predsednika stranke nakon preuzimanja dužnosti predsednika Republike, zadovoljio se mestom prvog potpredsednika i ministra odbrane. Godinu dana kasnije, ispostavilo se da najmoćniji čovek u vladi nije njen predsednik, već vicepremijer. Upravo je on pre nekoliko meseci bio inicijator rekonstrukcije vlade, koja je zvanično okončana početkom septembra.
Permanentna
vladavina "fundamentalnog centra"
Čak 11 od 18
ministara u vladi zamenjeno je drugim, što stranačkim što, kako se
to popularno kaže, "nestranačkim" ličnostima. Svakako
najbitnija promena dogodila se na mestu ministra finansija. Pored
toga, obavljene su i promene ministara prosvete, poljoprivrede,
privrede, saobraćaja, odbrane, regionalnog razvoja i lokalne
samouprave, kulture i sporta. Na čelo nekih došle su stranačke,
dok je su na čelo drugih ministarstava, poput kulture, sporta,
finansija, privrede ili prosvete, došle ličnosti koje nisu
stranački aktivne. Dok je većina "nestranačkih"
ministara jako slabo poznata široj javnosti, ministri kulture i
sporta postali su Ivan Tasovac (direktor Beogradske filharmonije) i
Vanja Udovičić (bivši kapiten vaterpolo reprezentacije Srbije i
najbolji vaterpolista sveta). Iz redova opozicije, a pogotovo od
predsednika DS-a Dragana Đilasa [8], stizale su poruke da se ovo i
ne može smatrati rekonstrukcijom već padom vlade, ako je već u
njoj zamenjeno više od polovine ministara. Kao i u prethodnih godinu
dana, opozicija se, nemoćna pred uzletom novog najmoćnijeg čoveka
u Srbiji Aleksandra Vučića, bavi potpuno irelevantnim pitanjima i
to iz jednog vrlo prostog razloga. Uopšteno govoreći, između mera
kojima se u periodu od 2000. naovamo služio DS i najavljenih poteza
koje će vući rekonstruisana vlada nema neke suštinske razlike.
Kao i u većini
drugih zemalja, i u Srbiji je na snazi vladavina "fundamentalnog
centra". Uprkos višestranačju, gotovo sve relevantne političke
snage ulaze u okvire ovog centra. SNS se, nakon raskida sa Šešeljevim
ultradesnim SRS-om, pozicionirao na desnom centru
[9]. Demokratska
stranka pod Tadićem profilisala se kao nekakva socijaldemokratska
snaga. SPS Ivice Dačića najpre je levitirao između Miloševićeve
interpretacije (nacionalističkog) socijalizma i reformisane stranke
levog centra, da bi na kraju ona u sadašnjoj vladi predstavljala
levi centar (pogotovo u odnosu na SNS). Ipak, istina je da tri
najveće stranke izuzetno liče jedna na drugu. Vučića sve češće
porede sa Đinđićem, kažu da ima viziju i da razume politiku kao
Zoran Đinđić. Bivši
DS-ovi ljudi postali su ministri u Dačićevoj (i Vučićevoj) vladi,
poput Gorana Kneževića (koji je smenjen nakon
rekonstrukcije), kao i ljudi koji nisu u DS-u ali su mu bili
vrlo odani, poput Rasima Ljajića, aktuelnog ministra za
telekomunikacije i trgovinu. Nedavno je za šeficu tima zaduženog za
pregovore o članstvu u Evropskoj uniji postavljena Tanja Miščević,
bivša direktorka Kancelarije za evropske integracije, vrlo bliska
Demokratskoj stranci – a zašto i ne bi kad su sve vlade manje-više
radile isto. Svaka se vlada u "tranzicijskoj" Srbiji
zaduživala, svaka je privatizovala javnu imovinu, subvencionisala
strane investitore koji bi kasnije otpuštali radnike, svaka je u
inostranom kapitalu videla slamku (sopstvenog) spasa i niti jedna
nije odstupila od šablona po kom se inače ponaša klasa
profesionalnih političara koji su u tesnoj sprezi sa vlasnicima kako
domaćeg, tako i inostranog krupnog kapitala. Ako dakle smena vlade
znači malo kad se radi o sistemskom diskontinuitetu sa prošlom
administracijom, onda je logično da rekonstrukcija znači još
manje.
Iako nedostaju
suštinske promene, rekonstruisana vlada, naravno, neće vizuelno i
kadrovski izgledati isto. Najvidljivija promena je svakako ta što su
sada u vladi dve umesto tri relevantne stranke. Ujedinjeni regioni
Srbije izbačeni su posle nesuglasica koje je Dinkić imao sa
Dačićem. Na njegovo mesto, dakle ministra finansija, došao je
dvadesetdevetogodišnji Lazar Krstić, doktor ekonomskih nauka sa
američkog univerziteta Yale, donedavni asistent u poznatoj
konsultantskoj kući McKinsey
and Company. Iako je dilema stara (kako objasniti građanima da mora
da se postupa prema uputstvima međunarodnih finansijskih institucija
koje u sto odsto slučajeva idu na štetu građana, a pogotovo onih
najsiromašnijih), rekonstrukcijom vlade i dovođenjem Krstića za
ministra finansija otvorila su se nova vrata političke manipulacije.
Naime, za razliku od bivšeg ministra Dinkića, Krstić ima nultu
razinu odgovornosti prema građanima, jer ga niko od građana nije na
tu funkciju izabrao. Jedini čovek kome će on polagati račune biće
Vučić, kome su u interesu dve stvari. Prva je da zadrži reputaciju
evropejskog reformatora u međunarodnim krugovima – a to će uspeti
ukoliko bude sprovodio sve one, pre svega ekonomske mere koje
centralne zemlje evropskog kapitalističkog sistema i međunarodne
finansijske organizacije pod njihovom kontrolom od njega budu
zahtevale. Druga je da zadrži renome "ataserba" iliti oca
moderne ponosne srpske nacije. Oba ova cilja najlakše je ostvariti
tako što će se u vladu dovesti mladi ekspert koji "zna kako
stvari u svetu funkcionišu" i koji će posegnuti za merama
štednje i "stezanjem kaiša". Njemu niko nakon toga neće
zameriti (kao ni Vučiću), jer je sama činjenica da će takve mere
sprovesti ekspert a ne politikant Dinkić (u narodu verovatno
najomraženiji političar), dovoljna da se stisnu zubi i da se kaže
da će biti bolje, samo dok se pregrme mere štednje. Ovo je u
poslednjih nekoliko godina često viđen scenario, širom Evrope.
Marionetske, antidemokratske, ekspertske vlade sprovode ono šta niti
jedan čovek koji je od strane svojih građana izabran ne bi trebalo
ni da pomisli da uradi. Iako Vučić nije Mario Monti, već bi pre
mogao da bude pandan Berlusconiju
(jer je i sam političar a ne ekspert), srpski slučaj mogao bi se
nazvati "balkanskom verzijom ekspertske vlade". U ovoj
verziji, u kojoj su nakon rekonstrukcije u vladi i jedni i drugi,
postigla se simbioza između klase profesionalnih političara i klase
eksperata, koja je u konačnici dvostruko pogubnija od svake od njih
ponaosob. Demokratski deficitaran sistem ovako je poprimio i
manipulatorski karakter, s obzirom na to da su legalno (ako je
neophodno, reći ćemo i demokratski) izabrani državni predstavnici
posegli za rešenjima koja će obesmisliti čak i ovu fasadnu
demokratiju. I naravno, nije ovo prvi put da se suočavamo sa ovakvim
fenomenom. Prva postmiloševićevska vlada Zorana Đinđića takođe
je posezala za sličnim rešenjima. Zbog ovoga je dan nakon njegovog
ubistva, britanski Guardian
objavio tekst pod naslovom "The quisling of Belgrade"[10].
U to vreme, građani su još uvek bili omađijani porazom Miloševića
i verovali su da se tako mora. Danas se ova politika i u Srbiji i van
nje pokazala kao najdestruktivnija moguća.
Izgledna radikalizacija neoliberalne štednje
Kad
vam za ministra finansija dođe ekspert iz jedne od najprestižnijih
konsultantskih kuća na svetu, onda znate da se radi o "nastavku
neoliberalizma drugim sredstvima", pošto se ovakve kompanije
vode isključivo logikom profita, jer su napravljene od strane i za
potrebe krupnog kapitala. Država ipak nije konsultantska kuća, niti
su ljudi koji u njoj žive njeni bogati klijenti. U državi živi
više od jedne klase građana. Nisam siguran da će gospodin Krstić
to uzimati u obzir kad bude sprovodio, kako je sam izjavio,
"nepopularne mere" štednje. Znamo dakle da su te mere
nepopularne samo za najniže slojeve stanovništva. S obzirom na to
da se u prošlosti pokazalo da je upravo tim slojevima pred izbore
najlakše manipulisati (jer je dovoljno da se u selo odnese nekoliko
džakova brašna i šećera i glasovi su osigurani), onda je računica
prosta: potrebno je osigurati glasove i ostvarenje interesa onih koji
političku elitu drže na vlasti, a to su vlasnici kapitala. Onima na
dnu socijalne lestvice treba samo toliko da prežive. Ovom logikom
rukovodile su se sve vlade do sad, a kako stvari stoje, mladi
ekonomista na čelu ministarstva finansija biće više nego pogodan
za radikalizaciju neoliberalnih mera štednje, i to u trenutku u kom
narod gubi socijalno tlo pod nogama, a pritisci međunarodnih
finansijskih institucija sve su snažniji. Suočeni sa sve
učestalijim optužbama ovog tipa, i Vučić i ministar Krstić
najavili su da će se ipak uvesti neka vrsta progresivnog
oporezivanja i da će se budžetske rupe popunjavati tako što će se
od imućnijih uzimati više nego do sad. Čak je i premijer Dačić
izjavio da je "normalno da bogati plaćaju veće poreze"
jer je i on sam "socijalista, a ne neoliberal". S tim u
vezi, najavljeno je uvođenje ekstraporeza na plate koje su veće od
100.000 dinara, što je oko 870 eura.
Šta
ovo zapravo znači? Ne samo da će teret krize, kao i u svakom
prethodnom silaznom ciklusu kapitalizma, nastaviti da iznose gotovo
isključivo radnici i najsiromašniji, već će se raditi i na tome
da se niža srednja klasa sroza na nivo socijalno ugroženih.
Pretpostavimo tako da jedan/na član/ica domaćinstva radi u lokalnoj
bolnici na mestu hirurga. Drugi član/ica domaćinstva nema posao ili
ima neki jako slabo plaćen posao. Hirurzi u Srbiji nemaju status
kakav zaslužuju, ali recimo da jedva ulaze u kategoriju onih koji će
morati da plate ekstraporez, tj. da im primanja prelaze 870 eura.
Pretpostavimo da u tom domaćinstvu živi i dvoje maloletne dece, kao
i to da svi članovi žive u iznajmljenom stanu, za koji plaćaju
rentu od recimo 400 eura sa komunalijama. Nije teško izračunati
koliko ostaje po glavi domaćinstva na mesečnom nivou. Dolazimo tako
do zaključka da pored svih ostalih manipulacija, rekonstruisana
vlada, sa kvazisocijalistom rikardovskog tipa na čelu, pokušava da
ubedi građane u to da je gore navedena porodica ta buržoazija koja
treba da plaća veće poreze.
Rekonstrukcija
je izvršena kako bi se omogućio kontinuitet, a ne promene – kako
tvrde predstavnici vlasti. Dinkićevo prisustvo je očigledno, kao i
u svim vladama do sada, bilo najteže opravdati, tako da se s njim
nije moglo u manipulacije jer ga građani ne vole. Nekoliko afera
takođe je uticalo na to da se brže-bolje nešto učini kako bi se
obezbedio kontinuitet.[11] I predhodna vlada Mirka Cvetkovića (DS)
od 2008. do 2012. takođe je u jednom momentu rekonstruisana sa
istim ciljem −
ostvarenje kontinuiteta.[12] Ono što se u Srbiji trenutno događa,
uprkos tome što se de facto Aleksandar
Vučić izdigao iznad ostalih kad je u pitanju politička moć, jeste
višepartijska diktatura fundamentalnog centra i političke elite u
njemu, pre nego moderna jednopartijska diktatura, kako je nedavno
Dragan Đilas okarakterisao trenutnu političku situaciju.[13] Ne
radi se dakle o tome da je Vučić počeo da vlada, dok su svi ostali
trenutno u senci i sad jadni moraju da se povinuju novom gospodaru.
Radi se o tome da nije slučajno da Vučića (pogotovo na Zapadu)
porede sa Zoranom Đinđićem. "Beogradski kvisling", kako
je u autorskom tekstu u Guardianu
Đinđića nazvao Neil Clark, lako bi mogao da postane i Aleksandar
Vučić, i to samo zato jer je ipak moralo da prođe neko vreme
između dva "kvislinga". Ovi između su se trudili, ali
nije bio trenutak [14]. Fundamentalni centar[15] tako se godinama
utrkivao oko toga ko će doslednije da sprovede ono što se od
kapitalističke periferije uvek očekuje – da služi ekonomskim
interesima kapitalističkog centra. Možda će Vučiću u konačnici
biti malo bolje nego ostalima, ali će svako uzeti svoj "zasluženi"
deo. Zato i ne čudi to što politička grupacija koja je evidentno
desnica (Vučić i Nikolić), kao i bivši portparol Miloševićevog
SPS-a (Dačić) imaju punu podršku Brisela. Ista ona nacionalistička
desnica koja je sada desni centar (SNS) i neka mutantska forma levog
centra (SPS) uživaju čak veću podršku nego što je Tadić (premda
i dalje vrlo cenjen na Zapadu) ikad imao. Sve to iz jednog veoma
prostog razloga. Ona je uspela da stvori privid vladavine prava[16] i
demokratičnosti društva, pri čemu ispunjava sve što se od nje
traži i sve to bez socijalnih potresa koji su uvek opasni po krupni
kapital. Takoreći, ona je uspela da u jednoj perifernoj siromašnoj
državi ispuni kapitalistički san. Srbija je danas društvo bez
klasne svesti, u njoj su sindikati slabi, a ljudi siromašni. U njoj
troškovi života poskupljuju gotovo svakog dana. Kad vlastima
zaškripi, pa se zaglave u ćorsokaku između mera štednje i
njihovog pravdanja osiromašenom narodu, jednostavno rekonstruišu
vladu, dovedu eksperte i, kako bi rekli ovde kod nas, "mirna
Bačka". Kad ne ide neoliberalizmu, a oni nastave neoliberalizam
– drugim sredstvima.
* Filip Balunović
je politolog. Autor je studije "Serbia on the European
periphery", objavljene u rujnu 2013. kod izdavača Lambert
Academic Publishing. Živi u Beogradu.
[1] Prema Ustavu
republike Srbije, kao i u većini drugih zemalja predsednik Republike
ne može se kandidovati na izborima više od dva puta zaredom, ali je
Borisu Tadiću omogućena i treća kandidatura jer je u prvom mandatu
bio izabran na mesto predsednika Srbije (2004. godine) dok je na
snazi još bila državna zajednica Srbije i Crne Gore. Samim tim,
Tadić je stekao pravo da se, nakon što je 2008. ponovno izabran za
predsednika, ovoga puta nezavisne Srbije, još jednom kandiduje na
izborima 2012. godine.
[2] Nakon ubistva
Zorana Đinđića 12. marta 2003. godine, na mesto premijera dolazi
Zoran Živković, dotadašnji potpredsednik Demokratske stranke i
ministar unutrašnjih poslova u saveznoj vladi državne zajednice
Srbije i Crne gore. Na tom je mestu nešto manje od godinu dana, kad
njegova vlada pada usled brojnih afera i napada na nju.
[3] Vojislav
Koštunica je na izborima 24. septembra 2000. godine, kao zajednički
kandidat Demokratske opozicije Srbije (DOS) koju je sačinjavalo 18
stranaka, porazio Slobodana Miloševića i tako postao predsednik SR
Jugoslavije. Nedugo nakon što je Zoran Đinđić postao premijer
srpske vlade, raskol između njih dvojice, koji datira još iz
vremena ranih devedesetih kad Koštunica napušta DS i osniva svoju
Demokratsku stranku Srbije (DSS), isplivava na površinu. Od tada DSS
zauzima čistu nacionalističku poziciju, protivi se izručenju
haških optuženika Tribunalu i postaje sve skeptičniji u odnosu na
Evropsku uniju. Njihov tvrdi desni diskurs kulminira sa jednostranim
proglašenjem nezavisnosti Kosova 2008. godine.
[4] I na prvim i na
drugopomenutim izborima SPS pravi predizbornu koaliciju sa Partijom
ujedinjenih penzionera Srbije i Jedinstvenom Srbijom koju vodi kum
Željka Ražnatovića Arkana, Dragan Marković Palma, doskorašnji
gradonačelnik Jagodine, a sada narodni poslanik u republičkom
parlamentu.
[5] SNS je nastao
2008. godine kad je Tomislav Nikolić, tadašnji zamenik predsednika
Srpske radikalne stranke (SRS) Vojislava Šešelja, usled nesuglasica
koje je imao sa svojim predsednikom i kumom odlučio da osnuje
sopstvenu stranku. Za njim je krenuo i dugogodišnji portparol SRS-a
Aleksandar Vučić.
[6] Ovo je bio
slučaj u vreme vlade Zorana Đinđića, kad je predsednik Republike
bio Vojislav Koštunica.
[7] G17+ je
ekspertska grupa koja se nakon promene vlasti 2000. godine
profilisala kao politička partija. Prvi predsednik bio je Miroljub
Labus, ali je ubrzo na lidersko mesto došao Mlađan Dinkić. U vreme
Đinđićeve vlade on je bio guverner Narodne Banke Srbije, da bi
kasnije u svakoj vladi, zaključno sa poslednjom koja je formirana,
bio nadležan za javne finansije. Dinkić je tako, bilo na mestu
ministra ekonomije ili finansija, pod svojom kontrolom imao celokupan
državni budžet, a da pritom na izborima niti jednom nije napravio
rezultat bolji od tesnog prelaska cenzusa, koji u Srbiji iznosi pet
odsto.
[8] I dalje aktuelni
gradonačelnik Beograda i bivši zamenik predsednika Demokratske
stranke Dragan Đilas uspeo je da u untarstranačkoj borbi zbaci
Borisa Tadića sa mesta predsednika stranke, nakon što je ovaj
izgubio predsedničke izbore 2012. godine. Od kad je Đilas postao
predsednik stranke, njen rejting počeo je strmoglavo da pada, pa je
tako DS ostao ispod cenzusa na nedavno održanim lokalnim izborima u
Zaječaru, dok je Vučićev SNS osvojio 40,05 odsto glasova.
[9] DSS Vojislava
Koštunice otišao je sa desnog centra značajno udesno i tako zauzeo
parlamentarno mesto klasične zapadnoevropske nacionalističke
evroskeptične demohrišćanske desnice, pošto Šešeljev SRS nije
prešao cenzus na prošlim izborima.
[10] Vidi:
http://www.theguardian.com/world/2003/mar/14/serbia.comment
[11] Početkom
godine dogodila se prva veća afera, kad je u mleku pronađen veći
nivo aflatoksina od dozvoljenog. Ministar poljoprivrede Goran
Knežević (SNS) smenjen je nakon rekonstrukcije, a na njegovo mesto
došao je Dragan Glamočić, profesor na Poljoprivrednom fakultetu u
Novom Sadu, koji inače nije stranački angažovan. Na drugu aferu
čekalo se svega nekoliko meseci, kad je otkriveno da su testovi za
polaganje male mature (prijemnog ispita za upis u srednje škole)
ukradeni i da ih je velik broj malih maturanata imao pre prijemnog
ispita. Posle velikih pritisaka javnosti, ministar prosvete i nauke
Žarko Obradović (SPS) smenjen je nakon rekonstrukcije vlade, a
umesto njega na čelo ministarstva došla je takođe nestranačka
ličnost, profesor sa Medicinskog Fakulteta u Beogradu Tomislav
Jovanović.
[12] U nju su takođe
ubačene ličnosti koje nisu bile stranački angažovane, a
zanimljivo je da je i iz nje izbačen tadašnji ministar ekonomije i
potpredsednik vlade Mlađan Dinkić.
[13] Vidi emisiju
"Kažiprst", TV B92, 10. septembra 2013.
[14] Jedini koji se
izdvojio po tome što je radije služio Ruskoj Federaciji negoli
Evropskoj uniji bio je bivši predsednik SR Jugoslavije i predsednik
Demokratske Stranke Srbije Vojislav Koštunica, ali osim tog kratkog
zapažanja, ovo i nije relevantno u ovom trenutku.
[15] Ovaj izraz
dugujem Tariqu Aliju.
[16] Vladavina prava
ogleda se, pre svega, u masovnim hapšenjima pod optužbama za utaje
poreza, zloupotrebe službenog položaja i slično. Najzvučnije ime
koje je završilo u pritvoru pod optužbom za utaju poreza je
najbogatiji srpski tajkun Miroslav Mišković, koji je u međuvremenu
pušten da se brani sa slobode, dok se suđenje ne završi.
Нема коментара:
Постави коментар